Rannveig Jacobsen: Insektforsker

Av Cathrine Glosli

Rannveig Jacobsen, master i økologi, doktorgradsstipendiat ved INA, NMBU
Rannveig Jacobsen, master i økologi, doktorgradsstipendiat ved INA, NMBUFoto: Privat

Rannveig har en mastergrad i økologi og jobber nå med noe av det morsomste hun vet: forskning på insekter. Som doktorgradsstipendiat har hun en variert arbeidshverdag med alt fra feltarbeid og dataanlyse, til undervisning og konferanser.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg er doktorgradsstipendiat ved Instituttet for naturforvaltning på NMBU. Som PhD-stipendiat er jobben min å forske, å produsere ny kunnskap, som offentliggjøres som publiserte forskningsartikler. Men i tillegg dukker det opp mye annet å bruke tiden på. Jeg er veldig glad i undervise, så jeg skaffer meg undervisningsjobber i de fagene jeg liker, som for eksempel ZOOL100 (generell zoologi) og ZOOL220 (insekter og edderkoppdyr). Den tiden jeg bruker på undervisning får jeg igjen som en forlengelse av stipendiat-kontrakten. I tillegg bruker jeg litt tid på å formidle forskning til offentligheten, som da jeg deltok på Forsker Grand Prix (http://fgposlo.no/), og nå skriver jeg og veilederne mine en blogg om insekter sammen (http://blogg.nmbu.no/insektokologene/).

Det er nemlig insekter som er hovedinteressen min. Jeg er økolog av utdanning, så hele naturen er interessant, men man må nesten velge seg et kjernefelt. Jeg fokuserer på insekter som lever i døde trær, og deres samspill med vedlevende sopp. Her er det ikke snakk om kun barkbiller, men alle slags vedlevende insekter. Jeg har satt opp et eksperiment ute i Østmarka og Nordmarka, der jeg prøver å stenge insekter ute fra trestokker, for å se hvilken effekt det har på soppsamfunnet. Det blir ofte en veldig variert hverdag, med feltarbeid i kortere perioder nesten hele året, labarbeid, selvsagt en del tid foran PC-en, undervisning, kurs jeg tar selv og reiser til konferanser.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Da jeg var ferdig med videregående og ett år på folkehøyskole, så ante jeg ikke hva slags jobb jeg ville ha, og egentlig visste jeg ikke hva slags jobber som fantes. Men jeg har alltid vært glad i å lære, så det var naturlig å studere videre. Jeg valgte å studere biologi, både fordi det var det morsomte faget på videregående, men også fordi jeg visste at vi har store miljøproblemer, og jeg tenkte at dersom jeg studerte biologi så kanskje jeg kunne få en jobb der jeg jobbet med miljøvern.

Jeg kommer fra Bø i Telemark, og ville prøve å bo et annet sted, men jeg ville heller ikke flytte veldig langt unna. Derfor vurderte jeg biologi ved UiO eller NMBU, og det var helt klart NMBU som fristet mest. Jeg hadde overhodet ikke lyst til å bo i Oslo, og jeg syntes det hørtes veldig koselig ut med et universitet på landet. I tillegg så hadde jeg fått et godt inntrykk av studentmiljøet ved NMBU (og det inntrykket var helt korrekt).

Rannveig Jacobsen, master i økologi, stipendiat ved NMBU på feltarbeid
Rannveig Jacobsen, master i økologi, stipendiat ved NMBU på feltarbeid Foto: Privat

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Jeg tok en bachelor i biologi (retning evolusjon og økologi) og en master i generell økologi ved NMBU. Jeg tror omtrent alt jeg har lært gjennom studiene er relevant for jobben min som doktorgradsstudent, for all spesialisering bygger på en god grunnleggende forståelse av biologi. Master i økologi inkluderer en masteroppgave på 60 studiepoeng, som betyr at man har et helt år til å jobbe med masteroppgaven. Det var et veldig lærerikt år, og det jeg lærte under arbeidet med masteroppgaven har jeg hatt direkte nytte av som PhD-stipendiat.

Råd til kommende studenter?
Hvis du har lyst på jobb som hjelpelærer eller sommerjobb som feltarbeider, ta kontakt med en professor og spør om muligheter. De setter alltid pris på å få vite om folk som er interessert. Om du vil ha en hjelpelærerjobb burde du selvfølgelig også gjøre en god innsats i faget. Men uansett må du ta kontakt og vise interesse for å få muligheter som kan lede videre til jobb. Slike jobber passer bra å ha ved siden av studiene som en morsom ekstrainntekt, og i tillegg tar det seg godt ut på CVen.

Og så noe helt annet; engasjer deg i studentlivet! Studentmiljøet er det aller beste ved NMBU og Ås, det er noe helt spesielt som må oppleves. Det finnes så mange studentforeninger nå at det er helt sikkert en som passer deg, og når du først blir med i en forening blir du med i studentfellesskapet på Ås på en helt annen måte enn før. Jeg var med i Sangkoret Lærken, og det var helt utrolig givende og morsomt. Jeg tror jeg hadde vært en helt annen person i dag om jeg ikke ble med, og jeg ville sikkert hatt færre spennende opplevelser fra studietiden. Så foreningslivet anbefales! Men husk å jobbe bra med studiene også – det går helt fint å kombinere begge deler bare man planlegger litt :)

Rannveig Jacobsen, master i økologi, doktorgradsstipendiat ved INA, NMBU
Rannveig Jacobsen, master i økologi, doktorgradsstipendiat ved INA, NMBU Foto: Privat