Anveig Wist: Bekjemper av lakseparasitten

Av Cathrine Glosli

Anveig har en mastergrad i økologi. Hennes arbeid med bekjempelse av Gyrodactylus salaris og introduserte fiskearter gir en perfekt balanse mellom feltarbeid ute og kontor inne.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg jobber i Veterinærinstituttet, seksjon for miljø og smittetiltak på fjerde året. Faggruppa mi jobber med bekjempelse av lakseparasitten Gyrodactylus salaris og introduserte fiskearter.  Da dette er nasjonale oppgaver planlegger og gjennomfører vi bekjempelsesaksjoner i hele landet. Dette betyr mye reising og mye feltarbeid, noe som gir en perfekt balanse mellom felt og kontor. Tenk deg å ha «kontor» under Trollveggen i Rauma eller i Storfjord under Otertind en solskinnsdag.

Akkurat nå jobber jeg med to store prosjekter, bekjempelse av G.salaris i Ranaelva (Nordland) og i Skibotn-regionen (Troms). Faggruppa mi sin jobb er å legge opp til best mulig behandling av elva/regionen, slik at vi blir kvitt parasitten under en aksjon.  Avhengig av elva og regionen har vi ofte rundt 100 personer som faggruppa har ansvar for at gjør riktig jobb, på riktig sted og på en ordentlig måte.  Gjennom jobben min har jeg mye ansvar, stor utfordringer og det er veldig gøy.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg kommer fra en Ås-familie. Egentlig var jeg fast bestemt på jeg iallfall ikke å gå på Ås. MEN da jeg skulle søke var det naturlig å velge noe innen for biologi og fant fort ut at bachelor i økologi og naturforvaltning var midt i blinken. Senere ble det master i økologi. Så da ble det jaggu Ås på meg også, og jeg har ikke angret et sekund etterpå.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Faglig har jeg hatt stor nytte av basiskunnskap vi får, men det viktigst jeg utvikltet gjennom studiet er kritisk tenking og kildekritikk. På master hadde vi ofte framlegging av vitenskapelige artikler. Dette gjorde oss sterkere faglig, men jeg fikk også lært å holde foredrag og å bli komfortabel med å snakke i forsamlinger. Jeg kan selvsagt også skyte av alle valgmulighetene vi har, jeg følte jeg satte sammen mitt drømmestudie. Dessuten var jeg heldig og fikk deltidsjobb og sommerjobb på instituttet og i Skoletjenesten. Til sammen kunne ikke dette dannet et bedre utgangspunkt.

Råd til kommende studenter?
Ha det gøy! Folk er bra!  Ting ordner seg!
En forutsetning for å gjøre det bra i studiene og i jobblivet er å være dyktig og arbeidsvillig. Du er som oftest dyktigst og mest arbeidsvillig når du har det gøy.  Bruk de kontaktene du har fått for alt det er verdt, de fleste hjelper til så sant de kan. Men kanskje viktigst: Selv om det ikke går slik du har planlagt så går det oftest bra.