Anders Herland: Mange timer i felt om sommeren

Anders Herland har en mastergrad i økologi og jobber som avdelingsingeniør på Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES), Biologisk institutt, UIO. Jobben er variert og spennende, og Anders er kjempefornøyd med resultatet av utdanningen sin.

Anders HerlandAnders Herland Photo:

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jobben er veldig variert. Grovt sett kan en si at jeg hjelper ulike forskere ute i felt i sommerhalvåret, mens i vinterhalvåret består jobben hovedsakelig av analyser på laboratoriet og behandling av datamateriale. I løpet av det første året har jeg blant annet fanga spurv i Italia, samla inn ulike data fra meis- og fluesnapperbestander, GPS-merka sau, el-fiska etter ørret, drevet med diverse labarbeid med stingsild og analysert fuglesang på PC.

Hvorfor valgte du å studere på UMB?
Jeg har alltid vært veldig glad i naturen, og tilbringer store deler av min fritid på jakt og fiske. En utdannelse der jeg kunne lære enda mer om naturen og forhåpentligvis jobbe med det virket veldig forlokkende. Jeg har hatt en kamerat som studerte der, og han skrøt uhemmet av Ås som studiested. Jeg jobbet et år før jeg begynte å studere. I løpet av den perioden skjønte jeg uten utdannelse ville jeg aldri få en jobb som tilfredsstiller mine krav.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved UMB?
Utdanningen min er jo hovedårsaken til at jeg gleder meg til å dra på jobb i dag i stedet for å se på det som et nødvendig onde. I tillegg til den faglige utdannelsen jeg har fått, mener jeg det er vel så viktig med den personlige utviklingen årene på NLH/UMB har gitt meg. Jeg har aldri angret et sekund på at jeg valgte å ta utdannelsen min på Ås!

Råd til kommende studenter?
Engasjer deg aktivt i det fantastiske studentmiljøet på Ås. Det å være student er mye mer enn å sitte på lesesalen og pugge. Selv var jeg blant annet med i styret til fiskeforeningen Gytegropa i 4 år, deriblant 2 år som leder. Det er nok heller ikke dumt å ta en del fag som arbeidgivere etterspør. Jeg vet om flere som gikk rett ut i jobb takket være det. Personlig valgte jeg de fagene som frista mest. Dette førte til at jeg gikk noen måneder arbeidsledig, men så har jeg en desto bedre jobb i dag, så alt i alt er jeg kjempefornøyd!