Midler fra Olav Thon-stiftelsen til prosjekt om studentaktiv forskning

Av Cathrine Glosli

Hul eik
Hul eikFoto: Clare Lusher/Shutterstcok

Tre NMBU-professorer har fått midler fra Olav Thon-stiftelsen til et prosjekt om studentaktiv forskning på insekter og ødeleggelsen av deres leveområder. Målet er å styrke studentenes ferdigheter innen forskning og øke kunnskapen vår om sårbare arter.

Klimaendringer og tap av artsmangfold er to av de største utfordringene i vår tid. For å takle disse behøves kunnskap om hvordan dyr og planter reagerer når omgivelsene endrer seg.

Prosjektet «Hvordan bevare spesialiserte arter i en verden i endring?» har fått tildelt midler fra Olav Thon-stiftelsen for å koble bachelorstudenter tettere sammen med moderne forskning. Studentene skal få være med på ett reelt forskningsprosjekt innen økologi og genetikk.

– Målet er å styrke utdanningen av fremtidas forskere, og gi viktige råd til forvaltningen om bevaring av sårbare arter med spesielle krav til leveområder, sier prosjektleder og professor Tone Birkemoe.

Forskerspirer

Sammen med sine professor-kollegaer, Siri Fjellheim og Anne Sverdrup-Thygeson, skal Birkemoe engasjere ti motiverte studenter inn i ett prosjekt om biller og hule eiker. Professorene ønsker å teste ut forskningsopplæring allerede på bachelornivå

Studentene som deltar vil få dybdeundervisning i små grupper. De skal få faglig fordypning og øvelse i forskningsmetoder og gjennomføring. De vil også få trening i vitenskapelig formidling både skriftlig og muntlig, til akademia, medstudenter og allmenheten.

Dødningeur
Dødningeur Foto: Tomasz Klejdysz/Shutterstock

Tidlig krøkes

Studentene skal blant annet være med på å skrive en vitenskapelig publikasjon – selve grunnpilaren i vitenskapens verden.

– Det er viktig at dagens studenter, og morgendagens problemløsere, får prøve seg på virkelige forskningsoppgaver sier Birkemoe.

Både for å forberede dem på fremtidig forskning, men også for å gi dem en bedre forståelse av hvordan vitenskapelig kunnskap blir til.

Isoleres til utryddelse?

Forskerne skal sammen med studentene undersøke om tap av leveområder påvirker insektenes genetikk og utseende.

Vi skal undersøke hvorvidt tidligere endringer har påvirket spesialiserte biller i hule eiker på en slik måte at de de vil kunne forsvinne i nær fremtid, sier Birkemoe.

Om forskernes hypoteser blir bekreftet vil det være nødvendig å øke leveområdene til disse artene for å sikre deres overlevelse.

– Ett av målene er å gi et konkret bidrag til forvaltning av arter i en verden i endring.

Interessert i insekter og sårbare arter? Se noen av våre tilknyttede studieprogrammer her.

Om prosjektet:

Tittel: «Hvordan bevare spesialiserte arter i en verden i endring?»

Varighet: 3 år

Finansierng: Olav Thon Stiftelsen

Prosjektleder: Tone Birkemoe

Medvirkende: Siri Fjellheim, Anne Sverdrup-Thygeson

Om Olav Thon-midlene:

Olav Thon Gruppen AS deler hvert år ut midler til allmennyttige formål. De største tildelingene av pengene går til forskning og fremragende undervisning innen de matematisk-naturvitenskapelige og medisinske fagområdene.

For sjette år på rad deler Olav Thon Stiftelsen ut priser til forskning og undervisning internasjonalt og nasjonalt, samt finansiell støtte til nordisk forskning i medisin og nasjonal studentaktiv forskning 2020.