Universitetsparken på NMBU er laboratorium for fremtidens byer

I Norge er det spådd mer styrtregn i årene som kommer - og dermed større flomfare i byene. Regnbed testes i landskapslaben på campus Ås som et tiltak for å fordrøye store mengder vann.Foto: Håkon Sparre / NMBU

I en vandring i universitetsparken på NMBU får du vite hvordan en stadig mer tettbygd by, og hagen din, kan takle styrtregn for å unngå flom.

Parken vil være på sitt vakreste når landskapsarkitekt Ingrid Merete Ødegård inviterer publikum til vandring i universitetsparken på Ås den 4. juni.

Forskerne bruker parken til forsøk og eksperimenter for å utvikle naturbaserte løsninger på fremtidens klimaproblemer.

For visste du at det i løpet av de neste 50 årene er 100 prosent sannsynlig at en av de 20 byene rundt Oslofjorden og Skagerrak kommer til å bli rammet av styrtregn og storflom?

Det vil ramme huset, hagen, bygda og byen din.

Heldigvis kan regnbed, grønne tak og andre naturbaserte løsninger bidra til å ta vannet unna. Og løsningene er riktig så vakre!

Les også: Seks ting du kan gjøre for å forberede hagen på styrtregn i sommer

På denne vandringen kan hus- og hagentusiasten, byplanleggeren og folk flest få tips til hva som kan gjøres for å bøte på skadene når uværet kommer. Det vil være tips knyttet til økt nedbør, tørke og tap av biologisk mangfold. Parken er et av landets største laboratorium.

Arrangementet gir også anledning til å ta en tur i parken som blir omtalt som Nordens vakreste nyklassistiske anlegg.

Vandringene er en del av programmet for feiringen av 100 år med norsk landskapsarkitektur. Europas første utdanning i landskapsarkitektur ble etablert på Norges Landbrukshøgskole på Ås (i dag NMBU) i 1919.

Les også: – Norske byer tåler ikke store regnskyll

Vandringene inngår også i programmet for Oslo europeisk miljøhovedstad 2019.

Grønne tak er et av forsøkene som gjennomføres i Norges landskapslaboratorium NMBU. Foto: NMBU
I juni er universitetsparken på NMBU, Ås, på sitt vakreste.
I juni er universitetsparken på NMBU, Ås, på sitt vakreste. Foto: Annar Bjørgli / Nasjonalmuseet

Tid: tirsdag 4. juni, kl. 17-18.
Oppmøte: Universitetstunet 1, 1433 Ås
Gratis, ingen påmelding kreves (men meld gjerne din deltagelse på Facebook)

Mer info:

Nettside