Søkerrekord til Handelshøyskolens bachelorstudier

Av Lars Mørk

Stor interesse for økonomistudiene ved Handelshøyskolen, NMBU.
Stor interesse for økonomistudiene ved Handelshøyskolen, NMBU.Foto: NMBU

Interessen for å starte økonomistudiene ved NMBU har aldri vært større enn i år.

Tall fra Samordna opptak viser at bachelorstudiet i Økonomi og administrasjon øker søkningen med 4,9 %, fra 222 til 233 førstevalgsøkere. Antall søkere til bachelorstudiet i Økonomi og administrasjon er 1410 når man regner med alle prioriteter, som er 11,5 % flere enn i fjor, og er dermed det studiet ved NMBU som har flest søkere totalt.

Antall søkere som har bachelorstudiet i samfunnsøkonomi som førstevalg har økt med 12,8 %: opp fra 39 til 44, mens antall søkere som har ført opp samfunnsøkonomistudiet ved NMBU på søknaden til Samordna opptak har økt fra 533 til 548.

Søknad til master
Søknadsfristen til masterprogrammene er 1. juni. Foreløpige tall (22. april) viser at antall søkere til de tre masterprogrammene ved Handelshøyskolen er høyere enn de var på samme tid i fjor, så her blir det spennende å se om 2015 også blir et rekordår for antall mastersøkere.