Pitchet seg til topps

Av Lars Mørk

Studentgruppene KnifeClean og KeyLight ble tildelt prisen for beste presentasjon av forretningsidé i emnet Idé og forretningsutvikling.

14 studentgrupper skulle presentere sine forretningsidéer og planer i en pitchekonkurranse, der studentene selv skulle stemme fram den gruppen som klarte å få tydelig fram det forretningsmessige potensialet i idéen og hadde best formidlings- og overbevisningsemne.

Konkurransen foregikk i to rom, der de emneansvarlige for BUS271 Idé- og forretningsutvikling, Elin Kubberød og Nils Sanne, til slutte kunne tildele «pitcher-prisen» til gruppene bak idéene "KnifeClean" og "KeyLight".

Effektiv rengjøring av kjøkkenkniver
De tre økonomistudentene Magnus Berg, Christian Ringstad Schultz, Markus Molin Wang og sivilingeniørstudent Tarjei Fredrik Ski presenterte et produkt for effektiv rengjøring av kjøkkenkniver, "KnifeClean".

- Vi lever i en stressende hverdag, der tidsklemma og hygiene er viktige nøkkelord for de fleste, sier gruppa. KnifeClean fungerer ved at man setter kniven ned i, og ved hjelp av børster og desinfiserende væske, vil kniven komme ut hygienisk ren på noen få sekunder. Markedspotensialet for dette produktet er stort, i henhold til markedsanalysen gruppen har gjennomført.

Lysende nøkkelidé
Det andre vinnerlaget besto også av en blanding av studenter fra sivilingeniørstudiet og økonomi og administrasjon. Simen Hemstad og Christina Stald, fra sivilingeniørstudiet Maskin, prosess- og produktutvikling, og siviløkonomstudent Marthine Dæhli Unnerud presenterte forretningsidéen "KeyLight", som er et hjelpemiddel som har til hensikt å automatisk sende et konsentrert lys på nøkkelhullet på dører dersom nøkkelen til døra nærmer seg. I tillegg til dette vil et lys vise riktig nøkkel på nøkkelknippet til tilhørende dør. Dette kan være til stor hjelp til bl.a. eldre og svaksynte.

Tverrfaglig emne
BUS271 Idé- og forretningsutvikling er et emne som i år tas av studenter fra 13 ulike studieprogram ved NMBU. Studentene skal i starten av kurset etablere grupper på tvers av fag og studiebakgrunn, som skal arbeide i team om utvikling av en reell forretningside og som ender opp i en forretningsplan.

Pitchekonkurransen, som er obligatorisk krav i emnet, fungerer også som en generalprøve for muntlig eksamen 28. april. Forretningsplanen (semesteroppgaven) og muntlig forsvar av denne teller 50 prosent hver ved eksamensbedømmelsen.