Gjorde rent bord på innovasjonscamp

Av Kateryna Krutskykh

Studenter fra Handelshøyskolen NMBU vant både prisen for beste totalløsning og prisen for mest kreative idé under årets Innovasjonscamp med Norsk Gjenvinning.

Det var mange engasjerte studenter som deltok på Innovasjonscamp med Norsk Gjenvinning 4. mars. Arrangementet var i regi av Norsk Gjenvinning, Ungt Entreprenørskap og NMBU Technology Transfer (TTO), og ble arrangert ved Kompetansesenteret for innovasjon ved NMBU.

I løpet av dagen fikk gjenvinningsselskapet inn mange gode idéer på hvordan avfall kan være løsningen på fremtidens ressursproblem. Studentene fikk i oppgave å velge et produkt eller en prosess, hvor man ser muligheter for endringer i fremtiden og beskrive hvordan avfallet, eller råvaren som benyttes, kan håndteres på en innovativ og ressurseffektiv måte.

De fleste deltakerne synes dette var en spennende oppgave å bryne seg på, og det tok ikke lang tid før alle var godt i gang. Gruppene spredte seg rundt på bord og grupperom, og hadde i overkant av 6 timer til rådighet før idéen skulle legges frem for juryen, som ble ledet av Thomas Mørch og Hans Fredrik Wittusen fra Norsk Gjenvinning.

Beste totalløsning
Vinnerne av den beste totalløsningen ble Magnus Berg, Haakon Andreas Holtaas og Christian Ringstad Schultz. Gruppa, bestående av økonomistudenter ved Handelshøyskolen NMBU, kom sammen opp med den idéen juryen mente var den beste.Gjenbruk av næringsavfall
Ideen til gruppa, dreier seg om gjenbruk av næringsavfall, og er i utgangspunktet en veldig enkel, men allikevel genial løsning. Gjennom å skape bedre løsninger for avfall til gjenbruk, vil dette på sikt redusere avfallsmengden som deponeres, og heller holde verdier i verdikjeden i en lengre periode.

Gruppa la også frem planer for fremdriften til ideen, og ikke minst hvordan ideen kunne ha både en miljø- og samfunnsmessig nytte, og i tillegg være lønnsom for Norsk Gjenvinning.

Berg, Holtaas og Schultz tok derfor med seg vandretrofeet «NMBU Nyskapning», så vel som en premie for beste totalløsning på 5000 kroner levert av Norsk Gjenvinning.
- Det var utrolig lærerikt å delta, og ikke minst veldig spennende. Å kunne komme opp med innovative løsninger for fremtidens avfallshåndtering, er noe som må til med den stadig økende befolkningsveksten og avfallsmengden, sier gutta på vinnerlaget.

Mest kreative idé
Det var også studenter fra Handelshøyskolen NMBU som ble tildelt prisen for «Mest kreative idé». Gruppa som vant denne prisen, bestående av Mette Nordnes, Marie Tørvold og Torkjell Melstokkå Jensen, hadde en idé som dreiet seg om bruk av «fløff» i brannhemmende produkter. Premien for beste kreative idé ble også premiert med 5000 kroner levert av Norsk Gjenvinning.