Er det Handelshøyskolen ved NMBU som tar pokalen i år?

Av Lars Mørk

3. mars går NM i økonomi av stabelen med første runde. Olav Furuseth, som deltok i fjor, oppfordrer alle studentene på Handelshøyskolen, NMBU til å melde seg på og konkurrere mot andre økonomistudenter i Norge.

NM i økonomi er en unik sjanse til å vise seg frem, både overfor potensielle arbeidsgivere og medstudenter. Det er også en mulighet for Handelshøyskolen ved NMBU til å vise seg frem i forhold til de andre studiestedene som tilbyr økonomiutdannelse. Dersom et lag fra NMBU går av med seieren i år, vil neste års finale arrangeres i Ås.

NM i Økonomi
Så hva er egentlig NM i Økonomi? Det er en casekonkurranse som Econa arrangerer i samarbeid med BDO og Danske Bank. Laget kan bestå av to til tre deltagere, og lagleder melder på seg og sine lagmedlemmer via econa.no/nm-i-okonomi innen 2. mars.

Det er mulighet til å delta uavhengig av klassetrinn og om du er medlem av Econa eller ikke. Laget må gjennom to innledende runder for å kvalifisere seg til finalen som i år er i Stavanger, etter som Universitetet i Stavanger gikk av med seieren i fjor.

Forsmak på arbeidslivet
NM i Økonomi er en god mulighet for studentene til å anvende det de har lært gjennom studiet. Oppgavene i første runde gjøres på nett. I andre runde vil det bli gitt caseoppgaver av BDO. Finalen i Stavanger skjer i regi av Danske Bank, og lagene som kvalifiserer seg vil få reise og opphold dekket. Oppgavene som blir gitt tar sikte på å gi studentene en forsmak på hva som er i vente når de kommer ut i arbeidslivet.

Fine premier
Vinnerlaget vil ikke bare kunne smykke seg med tittelen ”Norgesmestere i økonomi”, de får også en sjekk på 15.000 kr, hver sin iPad, og muligheten til å legge fram en prosjektoppgave for en av Danske Banks ledergrupper.

Morsomt og lærerikt
Olav Furuseth deltok i fjor på NM i økonomi og sitter igjen med flere positive opplevelser.

- Hvordan var det å være med på NM i økonomi i 2014? Var det tidkrevende?
- Å være med på NM i økonomi var både morsomt og lærerikt. Første runde tok bare en time på PC, mens andre runde tok cirka 4 timer inkludert lunsj. Jeg mener derfor at utbyttet jeg fikk av deltagelsen overgikk tiden jeg brukte på det.

- Hvordan var oppgavene som ble utdelt?
- I første runde var det flervalgsspørsmål på PC. Disse omhandlet alle temaer vi har vært  igjennom på økonomiutdanningen.  I runde to fikk vi utdelt to forskjellige caseoppgaver fra BDO, den ene omhandlet diverse regnskapsoppgaver, mens den andre gikk inn på analyse av aksjer. Disse var mer omfattende, men reelle oppgaver som BDO jobber med ut mot kundene. Det gjør det ekstra spennende for oss og gir oss en pekepinn på hvordan det blir når vi kommer ut i arbeidslivet.

- Vil du anbefale andre studenter fra NMBU å melde seg på casekonkurransen?
- Helt klart en bra erfaring å ha med seg videre, både videre på studiet og når du skal begynne å jobbe. Og så må jeg jo legge til at Handelshøyskolens ære må forsvares. Så meld dere på!