Landets mest fornøyde økonomistudenter

Av Lars Mørk

Econas studentundersøkelse 2014 viser at NMBU har de mest fornøyde økonomistudentene i landet. Leder av Econa NMBU, Elisabeth Opdal, synes det er hyggelig å se at Handelshøyskolens studenter er så fornøyde.

Econa, som er interesse- og arbeidstakerorganisasjon for siviløkonomer og masterutdannede innen økonomisk-administrative fag, gjennomfører årlig en undersøkelse blant studentmedlemmene med spørsmål knyttet til studiehverdagen og forventninger til tiden etter studiene.

Høyest studenttilfredshet i landet
I 2014-undersøkelsen kommer det fram at studentene ved NMBU, er de økonomistudentene i Norge som er mest tilfreds med skolen og studietilbudet sett under ett (læringsmiljø, studiemiljø, utenomfaglig miljø). På en skala fra 1 til 7, hvor 7 er beste score, ga NMBU-studentene som deltok i undersøkelsen i gjennomsnitt 5.88.

NMBU i toppen på mange områder
På spørsmål om hvor fornøyd studentene er med det pedagogiske opplegget, kommer også NMBU best ut av alle studiestedene i undersøkelsen. Sammenlignet med de andre studiestedene som tilbyr masterutdanninger i økonomi og administrasjon i Norge, scorer NMBU også høyt på spørsmål om tilbakemeldinger på eget arbeid, omfanget av organisert arbeid, sosialt og faglig miljø blant studentene, utvalget av valgfag og tilrettelegging for utveksling.

Elisabeth Vale Opdal, leder i Econa NMBUFornøyd studentgruppeleder
Elisabeth Vale Opdal (bildet), som er leder for Econa NMBU og siviløkonomstudent, forteller at hun fikk presentert resultatene på Econas studentkonferanse i september.

- Det var utrolig gøy å se at Handelshøyskolen ved NMBU har svært tilfredse studenter, og skårer høyest når det kommer til totalopplevelsen, der det blir sett på tilfredsheten ved skolen og studietilbudet under ett. Dette stemmer også godt overens med den oppfatningen jeg har etter samtaler med studentene hos oss.

Blir lagt merke til
Elisabeth merker at studenter fra andre studiesteder har fått med seg at NMBU har et godt studiemiljø.
- Mange studenter fra andre studiesteder har hørt at vi har et godt studentmiljø, og de er interessert i å høre hvordan vi får til dette. Jeg regner med at denne undersøkelsen vil føre til at vi får enda flere henvendelser fra andre studenter og studiesteder om dette.

Hun tror det er flere årsaker til de gode resultatene.
- På Handelshøyskolen ved NMBU er det blant annet lagt opp til god kommunikasjon mellom studenter og forelesere, noe som bidrar til et godt læringsmiljø. Det er også løpende faglige og sosiale arrangementer som skjer både i og utenfor skolen som både påvirker det gode studiemiljøet og det utenomfaglige miljøet.

Aktive studentforeninger
Ved Handelshøyskolen er det mange aktive studentforeninger som bidrar til et godt studiemiljø. Elisabeth forteller at Econa NMBU har en rekke aktiviteter for sine medlemmer.
- I høst har Econa NMBU seks arrangementer på tvers av klassetrinn, der halvparten er faglig og halvparten er sosiale. Vi i Econa NMBU har løpende dialog med studentene for å imøtekomme de forventninger de har til sitt studiested og vi foretar regelmessig evalueringer av det arbeidet vi nedlegger blant annet basert på de tilbakemeldinger vi mottar fra studentene. Det at medlemmene i Econa NMBU er så positive viser at vi lykkes med våre prioriteringer og at de setter pris på det arbeidet vi nedlegger.

Om undersøkelsen
Econas spørreundersøkelse 2014 ble sendt ut i månedsskifte mai-juni til 3686 studentmedlemmer. Svarprosenten var 40 prosent. Les mer om Econas studentundersøkelse her.