Speed-date med gründere

Av Lars Mørk

- Kommer studentene til å velge oss?
- Kommer studentene til å velge oss? Spenningen var stor blant gründerne som ønsket å finne motiverte og kunnskapsrike studenter til deres nystartede firma.Foto: Lars Mørk

Åtte gründere hadde tatt turen til Handelshøyskolen, NMBU for å tiltrekke seg studenter fra masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.

- Kommer studentene til å velge oss?

Etter korte presentasjoner av de ulike selskapene, skulle de seks studentgruppene velge hvilke av åtte gründerne de ville ha «speed-date» med. Gründerne fikk deretter noen minutter på å «selge» inn selskapet sitt til studentgruppene. Siden ikke alle gründere var sikret å få «napp» hos en studentgruppe, så måtte de virkelig overbevise studentene om at de hadde den mest spennende forretningsidéen.

Date med Norwegian Vending

En av studentgruppene, bestående av Pia Kjelsaas, Filip Thorhus, Fredrik Berntsen og Madeleine Sjøbrend, hadde valgt ut gründer Henrik. S. Bjønness, og hans selskap Norwegian Vending, som sin første «speed-date».

Gründeren fortalte ivrig om sitt nystartede firma, som har utviklet, "AdShop", en kombinasjon av en vareautomat/vending machine, en ca. 50" stor berøringsskjerm med tilhørende PC og software og det nyeste innen betalingsløsninger (kort og mobilapplikasjoner).

- Vi ønsker at studentene får en dyp forståelse av selskapets oppbygging og utfordringer før de skal hjelpe til med diverse markedsanalyser, forretningsplan med tilhørende prognoser. Jeg håper derfor at studentene får anledning og tid til å "get their hands dirty", fordi det er nettopp det enhver gründer må gjøre, sier Bjønnes.

Han var veldig fornøyd med opplegget, og han kunne fortelle at selskapet fikk «napp» hos en av studentgruppene, som sikret gründeren og selskapet verdifull hjelp fra studentene framover.

Spennende og inspirerende

Madeleine Sjøbrend, som var en av studentene som deltok på arrangementet, syntes møtet med gründerne hadde vært spennende.

- Det var ulike gründere som drev med helt vidt forskjellige prosjekter og det var meget inspirerende å høre hva de drev med, samt høre om hvordan vi kunne hjelpe de videre i prosessen, sier hun.

Gruppen hennes skulle prioritere fire gründere som de ville samarbeide med videre. Etter en utvelgelsesprosess, ble gruppen «matchet» med Nor-Scot, som produserer ulike typer e-sigaretter, og har som mål å skape en norsk merkevare som skal erobre det internasjonale markedet.

- Grunnen til at vi valgte Nor-Scot er fordi de er i en spennende fase med lansering internasjonalt, samt at arbeidet ville bestå i et bredt sett av arbeidsoppgaver som vil gjøre at vi får en bred erfaring, sier Madeleine.

- Vi gleder oss veldig til å sette i gang. I første omgang skal vi utforme en forretningsmodell av dagens drift, men også se på alternative forretningsmodeller. Videre skal vi gjennomføre markedsundersøkelser og se på eventuelle strategiske partnere for bedriften, sier hun.

Bratt læringskurve

Madeleine føler at studentene er godt rustet til å komme i gang med samarbeidet med gründeren.

- Gjennom teorien i studiet har vi fått verktøyene for å kunne hjelpe Nor-Scot med det de har behov for. Utfordringen vil ligge i ta i bruk disse verktøyene i praksis. Det kommer nok til å bli en bratt læringskurve med mye nytt, men vi har stor tro på at vi kommer til å ha mye å bidra med, sier hun.

Entreprenørskap i praksis

Møtet mellom gründere og studenter er et samarbeid mellom Connect Norge og masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon ved Handelshøyskolen, NMBU. Connect Norge, som er en nonprofit-organisasjon som hjelper gründere, var representert med daglig leder på Østlandet, Cathrine Bach. Hun er veldig glad for at gründerne nå får muligheter til å samarbeide med studenter fra Handelshøyskolen, og hun har stor tro på utbytte av samarbeidet.

- Dette er en læringsprosess for alle partene. Studenter får øving i reel gründer-case, arbeid i team og bruk av forretningsmodeller som de har lært. Selskaper i oppstartsfasen for hjelp til utvikling, sier Bach.

Opplegget inngår i emnet INN220 Entreprenørskap i praksis. Elin Kubberød, som er emneansvarlig for INN220 og programleder for masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon, er meget fornøyd med samarbeidet og opplegget så langt.

- Det er første gang vi gjennomfører et slikt samarbeid med Connect Norge, og vi ser at læringsutbyttet blir stort når studentene får koblet teori og praksis gjennom et reelt case, sier hun.

Studentgruppene, som består av førsteårsstudenter, vil også få hjelp av studenter som går andre året på masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon. De videregående studentene vil fungere som mentorer for studentene som skal hjelpe gründerne framover.

Studentene skal jobbe med gründerne fram til februar neste år. Da skal gruppene presentere caset på Connect Springbrett®, som er en konkurransearena hvor forretningsideene presenteres ovenfor et reelt investorpanel.  Teamene får da karakter på sine prosjektoppgaver basert på virkelig evaluering fra forretningseksperter. Gründeren på sin side, får en reell «syretest» av sin forretningside og råd for videre realisering og finansiering.