Laget NMBUs beste oppgave

Av Eivind Norum

Masterstudent Marit Smith Wetlesen skrev den beste studentoppgaven ved NMBU i 2014.  Under immatrikuleringen ble hun hyllet for sin innsats.

Marit Smith Wetlesen får skryt for det faglige innholdet i oppgaven og hun har ifølge vurderingskomiteen gjort en utmerket jobb. Med prisen følger prispenger på 25 000,- og blomster. Under immatrikuleringen fikk Wetlesen skryt av en stolt rektor.

De nominerte oppgavene for kalenderåret 2014 kom fra studentene: Mina Mæhlum Nordstrøm, Maria Durucz, Celine Marie Løken Cunen, Camilla Jacobsen og Marit Smith Wetlesen.

Komiteens begrunnelse:
Kandidaten har samlet inn melkerobotdata, og gjennom sammenstilling av data har hun blant annet vist at laktasjonskurvene for melkeytelse og kroppsvekt har ulik form for de ulike seleksjonslinjene av NRF. Det er første gang melkerobotdata er brukt på denne måten.
Oppgaven har en presist formulert problemstilling, og komiteen er imponert over hvordan Wetlesen har brukt omfattende og relevant litteratur og forskning til å forankre problemstillingen. Oppgaven er videre skrevet på et godt språk, og beskrivelse av materiale, metoder og resultater er svært oversiktlig og fullstendig. Wetlesen er overbevisende i sin diskusjon av resultatene, der både styrker og svakheter med studien og datamaterialet diskuteres, og oppgaven avsluttes med en klar og sammenfattet konklusjon. Oppgaven viser en selvstendig og systematisk kandidat som har stor forståelse for sitt fagfelt. Arbeidet er i tillegg innovativt, og de spennende resultatene har betydning og interesse for næringen! Komiteen er imponert.