Bier vaksinerer sitt avkom helt naturlig

Av Eivind Norum

Nå har forskere avslørt hvordan bier beskytter sitt avkom. Bak funnene står flere solide internasjonale forskningsmiljø hvor Gro Amdam ved NMBU er en sentral aktør.

Prosessen hvor bier overfører vaksine til sitt avkom har lenge vært et mysterium for forskerne. Det er det ikke lengre. Denne nye kunnskapen kan bety mye for blant annet birøkting verden over.

Vaksine?

I fortsettelsen håper forskerne at dette kan åpne døren til å lage naturlige vaksiner for insekter. Det kan igjen forhindre biedød. Bare i USA har antallet honningbier gått dramatisk ned de siste tiårene. Mye av nedgangen har kommet som følge av sykdommer.  Vi mennesker er avhengige av bier siden disse står for mye av pollineringen. En god biebestand gir oss med andre ord frukt og grønnsaker.  I et globalt perspektiv kan dette være avgjørende for verdens matproduksjon.

Bak denne spennende nye kunnskapen står forskere fra Arizona State University, University of Helsinki, University of Jyväskylä og Norges miljø og biovitenskaplige universitet.

Les mer om forskningen her i ScienceDaily (engelsk).

Hele den publiserte artikkelen fra forfatterne Heli Salmela, Gro V. Amdam, Dalial Freitak ligger på PLOS.

En bie pollinerer en blomst.
En bie pollinerer en blomst. Foto: NMBU