Felles satsing på innovasjon

Av Kristine Løwe

Innovasjonssenter Campus Ås har åpnet dørene.
Innovasjonssenter Campus Ås har åpnet dørene.Foto: Kristine Løwe

Innovasjonssatsingen på Ås har fått navnet Innovasjonssenter Campus Ås.

Leder for styringsgruppen og rektor ved NMBU, Mari Sundli Tveit, mener navnet er godt beskrivende og symboliserer at et samlet Campus Ås står bak satsingen.

Innovasjonssenteret skal bidra til å styrke Campus Ås i arbeidet med innovasjon og verdiskaping.

Et samlet Campus Ås omfatter i dag NMBU, Nofima, Veterinærinstituttet, Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning, Norsk institutt for skog og landskap og Bioforsk.

Stor interesse i miljøet
Tveit poengterer at senteret skal være en forlenget arm til forskningen og at det er til for studenter, forskere og gründere.

Olav Arne Bævre, som er koordinator for innovasjonssenter-prosjektet, legger til at innovasjonssenteret favner bredt og jobber med alt fra tidligfase ideer til kommersialisering og selskapsetablering. Kontakt og dialog mellom forskningen, næringsliv og offentlig sektor er en viktig støttefunksjon for innovasjonssenteret.

Tveit understreker at senteret ikke blir bedre enn det miljøet ønsker at det skal være.

Det formelle samarbeidet er initiert, listen er lagt høyt og vi er nødt til å lykkes med å få i gang et profesjonelt økosystem og en kultur for innovasjon på Campus Ås.

Campus Ås som bioøkonomiklynge
– Man ser enda tydeligere nå enn tidligere at samfunnet er avhengig av ny kunskap, ny teknologi og nye innovasjoner. Institusjonene med tilknytning til Campus Ås har særdeles viktig kompetanse som kan bidra til en positiv utvikling. Utfordringene vi står overfor vil styrke campus  sin konkurransekraft som bioøkonomiklynge.

– Norge må omstille seg fra en oljeavhengig økonomi til en økonomi basert på økt bruk og foredling av biologiske ressurser. For at Campus Ås i større grad skal bidra i de globale klima- og miljøutfordringene vi står ovenfor må vi ta i bruk produkter og tjenester som gir betydelig mindre negative konsekvenser for klima og miljø enn i dag. Samfunnet må igjennom et grønt skifte, sier Tveit.

Veien videre
– Det første året fra man ble enig om denne satsingen og frem til nå har gått med til etablering, vi føler vi har kommet langt og fått til mye på veien – nå skal vi drifte innovasjonssenteret videre og utvikle de støttefunksjonene det er behov for i miljøet. Tilbudet tilpasses etterspørsel av tjenester – og nytteverdien, sier Bævre

– Det har vært stor interesse for satsingen, fra både næringsliv med faglige relasjoner til den stedlige kompetansen og offentlig sektor ønsker om kontorplass her. Noen har fått plass, men for å bli det navet for innovasjon som innovasjonssenteret skal være på Campus Ås er det behov for arealutvidelser og lokaler som er dedikert oppgavene til et innovasjonssenter Vi har ved flere anledninger måttet si nei på grunn av for liten plass, dette håper vi å gjøre noe med på sikt, avslutter Tveit.

Leder for styringsgruppen og rektor ved NMBU, Mari Sundli Tveit og koordinator for innovasjonssenter-prosjektet Olav Arne Bævre, ønsker studenter, forskere og gründere velkommen til Innovasjonssenter Campus Ås. Foto: Kjeller Innovasjon

Fakta om Innovasjonssenter Campus Ås
Innovasjonssenteret er lokalisert i Skog og landskap sine lokaler, i Høgskoleveien 8 på Ås. Innovasjonssenteret er nyetablert og har som hovedmål å bidra til økt innovasjon, kommersialisering og verdiskaping fra miljøet på Campus Ås.

Målgruppen er studenter og forskere på Campus Ås, samt relevante gründere, næringsliv og offentlig sektor. I senteret gis det veiledning og rådgivning i prosjektgjennomføring, forretningsutvikling, tilgang på kontorplasser og møterom, nettverk og deltakelse i et engasjert og inkluderende innovasjonsmiljø.

Virksomheter tilknyttet Innovasjonssenter Campus Ås:
NMBU TTO
Kjeller Innovasjon AS
Inkubator Ås AS
Start NMBU
Noen private bedrifter
Etableringstjenesten for Follo og Innovasjon Norge har kontordager i senteret.