NMBU øker igjen

Av Eivind Norum

Antallet personer som velger NMBU som sitt førstevalg som studiested blir stadig høyere. Det viser tallene fra Samordna opptak.

Norges mest fornøyde økonomistudenter
Norges mest fornøyde økonomistudenter Foto: Gisle Bjørneby

Studieprogrammene som trekker opp søkertallene finner vi blant annet innen teknologi, sivilingeniørprogrammene, økonomiprogrammene ved Handelshøyskolen og by- og regionplanlegging. I tillegg ser vi sterk økning i flere av de andre programmene, som geomatikk, biologi, husdyrvitenskap og skogfag.

- Vi har meget sterke merkevarer blant våre programmer, som stadig øker i popularitet. Det er i tillegg gledelig at mange av de mindre fagområdene, som har slitt i mange år, nå har en solid oppgang, sier rektor Mari Sundli Tveit.

Hesteklinikken på Adamstuen, NMBU. På bildet: Cathrine Bjelke (veterinærstudent). Foto: Gisle Bjørneby, NMBU

Solide i popularitet

Fagene som vekker absolutt størst interesse, er i år som i fjor, veterinærmedisin og dyrepleier. Her er søkningen svært god, men begge fagene registrerer en liten nedgang i forhold til i 2014.

• Veterinærmedisin har en nedgang på 12,9 prosent
  • Dyrepleier har en nedgang på 6,7 prosent

På begge studier forventes det lange ventelister.

Fagene med størst økning

Årets største enkeltoppgang kommer i Skogfag. Et fag som har mer enn doblet sin søkermasse. En av årsakene til den økte interessen er endringer i opptakskravene, hvor NMBU denne høsten endret opptakskravene fra realfagskrav til generell studiekompetanse. Gledelig er at interessen for andre landbruksfag også øker.

• Skogfag har 159 prosent økning
  • Geomatikk har økt med 83,33 prosent
  • Biologi har 81,6 prosent økning
  • Husdyrvitenskap har 69,2 prosent økning
  • Frie realfag har 60 prosent økning
  • By- og regionplanlegging har 56,3 prosent økning
  • Kjemi har en 54,4 prosent økning
  • Bioteknologi har 41 prosent økning
  • Ettåring grunnstudium har 25,1 prosent økning
  • Utviklingsstudier øker med 15,3 prosent
  • Samfunnsøkonomi øker med 12,8 prosent
  • Industriell økonomi øker med 5,4 prosent
  • Økonomi og administrasjon øker med 4,9 prosent
  • Byggeteknikk og arkitektur øker med 4,7 prosent

Årlig vekst siden 2005

Foto: Gisle Bjørneby, NMBU

Den 1. januar i 2005 fikk NMBU universitetsstatus. Siden den gang har interessen for fagområdene økt hvert eneste år. Det er ingen tvil om at mangfoldet av studieprogram ved NMBU treffer godt i forhold til ungdommenes interesser. Universitetet tilbyr i dag et omfattende utvalg studier som er viktige i møtet med de store globale utfordringene. NMBU utdanner bredt innen klima, bruk og vern av arealer og naturressurser, miljø, mat og helse for dyr og mennesker. Fagporteføljens unike sammensetning av miljø, biovitenskap, veterinærmedisin, teknologi, arealplanlegging og økonomi gjør NMBUs kandidater svært godt rustet til å bidra i utviklingen av den kunnskapsbaserte bioøkonomien.

- Jeg er glad for at studiesøkende ungdom oppfatter oss som attraktive. Våre kandidater er svært viktige for den fremtidige samfunnsutviklingen, og det vil bli økende behov for den kompetansen de får hos oss. At ungdommen velger så fremtidsrettet må vi være veldig fornøyd med, sier rektor Mari Sundli Tveit.

Vanskeligere å få plass

Utfordringene, i kjølvannet av den årelange veksten, er at konkurransen for å få en studieplass ved universitetet stadig blir vanskeligere.

- Økte søkertall gir hardere konkurranse om plassene. Flere av våre studier krever nå svært gode karakterer for å komme inn, bekrefter Tveit.

Sterk interesse for å få studiekompetanse

Det er også blitt noe vanskeligere å komme inn for å få økt sin studiekompetanse via ettårig grunnstudium.

- Situasjonen viser at interessen for realfagene er stabil. Mange ønsker å få faglig påfyll innen matematikk, fysikk og kjemi, slik at de kan gå videre på høyere utdanning, sier Tveit.

Flere søkere nasjonalt

I hele Norge var økte antallet førsteprioritetssøkere med 5,43 prosent til 128 157 personer i forhold til i 2014. Da var tallet på 121 557 personer. Begge tall er fra samme tidspunkt i april.

NMBU får litt av den totale veksten

Ved NMBU har universitetet 2869 førsteprioritetssøkere. Det er en oppgang fra 2014. Da var tallet 2816 søkere. I prosent er økningen på 1,88 prosent.

Fagene med nedgang

Noen fag ved universitetet har noe nedgang, men samtidig er dette fag med stor interesse og mange søkere.

• Energi og miljøfysikk har en nedgang på 34 prosent
  • Eiendom har en nedgang på 30 prosent
  • Landskapsingeniør har en nedgang på 26,5 prosent
  • Matvitenskap har en nedgang på 11,1 prosent
  • Landskapsarkitektur har en nedgang på 11 prosent

Resten av fagene har omtrent samme søkning som året før, viser tallene fra Samordna opptak.

Master i Bioteknologi

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Det finnes muligheter for å få en studieplass

Personer som er kvalifisert for opptak til toårige masterprogram har fortsatt litt tid igjen. Her går den lokale søknadsfristen ut 1. juni.

Mer informasjon om fag og hvordan en skal søke finnes det informasjon om her.

false

NO-BOK